שבועות - שבועות יום דין על תורה | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה שבועות - שבועות יום דין על תורה | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה

צריך ביאור

משתמש רשום
gemgem
הודעות
39
תודות
76
נקודות
18
ידועים דברי השל"ה הקדוש בשם בעל ה"תולעת יעקב" ששבועות זה יום דין על תורה ויל"ע בזה מה השייכות של שבועות ליום דין על תורה? וכיצד זה משתלב עם כל עבודת היום של שבועות שצריכה להיות בשמחה כמו בכל חג ויו"ט?
 
ידועים דברי השל"ה הקדוש בשם בעל ה"תולעת יעקב" ששבועות זה יום דין על תורה ו

כיצד זה משתלב עם כל עבודת היום של שבועות שצריכה להיות בשמחה כמו בכל חג ויו"ט?
הרי נדונין על פירות האילן זה מבו' במשנה
ובחג נדונין על המים וכו'
[והאמת דאדרבה זה סיבה ליו''ט כמו ר''ה וכמבו' בביהגר''א, אלא דלכאו' הכא בלא''ה הוא יו''ט].
 
הרי נדונין על פירות האילן זה מבו' במשנה
ובחג נדונין על המים וכו'
[והאמת דאדרבה זה סיבה ליו''ט כמו ר''ה וכמבו' בביהגר''א, אלא דלכאו' הכא בלא''ה הוא יו''ט].
דברי הרב נכונים וצודקים אבל הא גופא צריך ביאור שהרי ההשפעה שמושפעת ממרומים בכל חג וחג זה מפני התאריך שבו קרה המאורע שבו נקבע החג אבל מתן תורה כידוע לוחות שניות היה ביום כיפור וא"כ ההשפעה היתה אמורה להיות ביום כיפור ולא חג השבועות ובפרט שענין לימוד התורה בחג השבועות אינו מוזכר מפורש בתורה בכלל ומבואר מזה שתוכן חג השבועות הוא אינו לימוד התורה אלא משהו אחר ויל"ע מהו
 
דברי הרב נכונים וצודקים אבל הא גופא צריך ביאור שהרי ההשפעה שמושפעת ממרומים בכל חג וחג זה מפני התאריך שבו קרה המאורע שבו נקבע החג אבל מתן תורה כידוע לוחות שניות היה ביום כיפור וא"כ ההשפעה היתה אמורה להיות ביום כיפור ולא חג השבועות ובפרק שענין לימוד התורה בחג השבועות אינו מוזכר מפורש בתורה בכלל ומבואר מזה שתוכן חג השבועות הוא אינו לימוד התורה אלא משהו אחר ויל"ע מהו
א. הקושיא מהא דלוחות שניות היא באמת קושיא שצריכה יישוב.
ב. הא דלא נזכר בתורה ענין מתן תורה לענין חג השבועות זו גם קושיא.
ג. אין בזה טענה או קושיא על ענין יום הדין בשילוב יו''ט וכנ''ל. ובפרט דגם ענין המים בסוכות כמדו' דל''ש לאיזה מאורע, וכן פירות האילן בשבועות גופיה וכו'.
 
ג. אין בזה טענה או קושיא על ענין יום הדין בשילוב יו''ט וכנ''ל. ובפרט דגם ענין המים בסוכות כמדו' דל''ש לאיזה מאורע, וכן פירות האילן בשבועות גופיה וכו'.
איני יודע אבל הגיוני שיש איזה שייכות בין כל דבר לחג שלו
 
איני יודע אבל הגיוני שיש איזה שייכות בין כל דבר לחג שלו
אמת.
ורק המכוון היה להעיר דאין סתירה במהות בין 'יום טוב' ל'יום דין', משהובהר שלא זו כוונת השאלה, יוכלו הת''ח דכאן לעיין בה ולהעלות בה דברים בחכמתם.
 
בגמ׳ במגילה מוכח שאינו יום דין
שהגמ׳ אומרת שהסיבה שקוראין קללות דבחוקותי וכי תבוא בסוף השנה משום תכלה שנה וקללותיה ושואלת הגמ׳ בשלמא כי תבא וכו׳ אלא בחוקותי מה שייך, ועונה הגמ׳ משום דבעצרת נידונין על פירות האילן, ואם איתא הגמ׳ היתה צריכה לומר שהוא יום הדין על תורה...
לולא דמסתפינא הו״א שהשל״ה הק׳ לא התכוון ליום דין במובן שאנחנו מכירים אלא להשפעות שיש ביום הזה כיום שנתנה בו תורה
אבל פשוט שיום הדין על התורה הוא בראש השנה ככל שאר הדין
 

הודעות מומלצות

הר המור (למהר"ם בנעט...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון