בהר - אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ - משיח בן דוד | ויקרא בהר - אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ - משיח בן דוד | ויקרא
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,616
תודות
4,192
נקודות
485
אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ

בבעל הטורים: בן דדו חסר וי''ו אותיות בן דוד.

י"ל לפי"ז או דדו אותיות דוד, כי אי' בירושלמי (ברכות פ"ב ה"ד) ובמדרש איכה (א נא) ובזוה"ק (ח"א פב:) מלכא משיחא אי מן חייא הוא דוד שמיה ואי מן מתייא הוא דוד שמיה,
וזהו או דדו או בן דדו - או דוד או בן דוד.
 
אוֹ דֹדוֹ אוֹ בֶן דֹּדוֹ יִגְאָלֶנּוּ

בבעל הטורים: בן דדו חסר וי''ו אותיות בן דוד.

י"ל לפי"ז או דדו אותיות דוד, כי אי' בירושלמי (ברכות פ"ב ה"ד) ובמדרש איכה (א נא) ובזוה"ק (ח"א פב:) מלכא משיחא אי מן חייא הוא דוד שמיה ואי מן מתייא הוא דוד שמיה,
וזהו או דדו או בן דדו - או דוד או בן דוד.
לא הבנתי
בין אם הוא מן החיים ובין אם הוא מן המתים בן דוד הוא ולא דוד.
 
בפסוק: או דדו או בן דדו יגאלנו. [כ''ה, מ''ט]
בספר אוצר אפרים הובא בשם דגל מחנה אפרים רמז נחמד בפסוק: במסכת סנהדרין דף צ''ח מצינו מחלוקת מי יהיה המשיח –דוד המלך בעצמו או בן דוד. וזה מרומז בפסוק שלפנינו, שכן, ''דדו'' כתוב חסר [בליווי''ו], ואלו הן אותיות ''דוד''. אם כן יש לרמז כך: ''או דדו'' היינו דוד בעצמו, ''או בן דודו'' היינו בן דוד, ''יגאלנו'' – יגאל אותנו מגלותנו בב"א.
 
דגל מחנה אפרים רמז נחמד בפסוק: במסכת סנהדרין דף צ''ח מצינו מחלוקת מי יהיה המשיח –דוד המלך בעצמו או בן דוד.
ברוך שכיונתי
אמנם מש"כ מצינו מחלוקת בסנהדרין, צ"ע, עיי"ש
בין אם הוא מן החיים ובין אם הוא מן המתים בן דוד הוא ולא דוד.
בזוהר הנ"ל משמע 'מן המתים' הכוונה לדוד המלך בעצמו
וכן יש מבארים כך בירושלמי ובמדרש
 
הרמז הוא בהקשר ל"יגאלנו" מי הגואל
או דוד בעצמו או בן דוד
אבל תמיד יגאלו אדם הנקרא בעצמו דוד
אלא שצריך להדגיש שכאן הנידון האם הוא יהיה דוד המלך הידוע או דוד חדש שהוא רק בן דוד המלך הידוע
 
בספר אוצר אפרים הובא בשם דגל מחנה אפרים רמז נחמד בפסוק: במסכת סנהדרין דף צ''ח מצינו מחלוקת מי יהיה המשיח –דוד המלך בעצמו או בן דוד. וזה מרומז בפסוק שלפנינו, שכן, ''דדו'' כתוב חסר [בליווי''ו], ואלו הן אותיות ''דוד''. אם כן יש לרמז כך: ''או דדו'' היינו דוד בעצמו, ''או בן דודו'' היינו בן דוד, ''יגאלנו'' – יגאל אותנו מגלותנו בב"א.
בפיוט 'אומץ ישעך' הנאמר בהושענא רבה אומרים: "קול צָמַח איש צֶמַח שמו הוא דוד בעצמו"
בספר ווי העמודים (לר' שבתי שפטל הורוויץ בן השל"ה) מביא הפלוגתא הנ"ל (אם דוד או בן דוד) ואח"כ מביא את בעל הטורים הנ"ל, ואז מוסיף:
"אבל הפייט הסכים שהוא דוד", ומביא הפיוט הנ"ל
 

הודעות מומלצות

חידה לפרשת יתרו

וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון