בבא קמא - בתשלום נזק אין סברא, רק מגזה''כ | ים התלמוד| דף 2 בבא קמא - בתשלום נזק אין סברא, רק מגזה''כ | ים התלמוד| דף 2
כמובן שיש חיוב, והוא מובן מסברא - כל ההסבר הזה זה להבין שלולי התורה לא בטוח שהיינו מחייבים את המזיק לשלם את שווי החפץ שהוא הזיק לניזק...
אתה אומר שמה שהתורה חייבה הוא פירכא לכל הסברות לעיל?
או"ד שלמרות הסברות לעיל, התורה בכל אופן חייבה, אף שאין בזה הגיון, כמו שחייבה תשלום כאשר זמם וכדו',
 
למה שיוליך לים המלח אם בכל קנס (כפל, קרן) אמרו שישלם לניזק ולא אמרו שיוליך לים המלח.

ועוד דאם אין יש סברא כזו ובכ''ז זה הלכה בלא טעם, מה החילוק בין כל נזק לבין קרן השור תם שיש צד שיהיה מודה בקנס
 
למעשה אחר הסברא שכתב הרב @עוזי ומגני שתמיד הדרישה היא לקיים את הבעלות שלי ובנזק אין בעלות מאחר ואין חפץ, חידשה התורה שישנה תביעה גם על מה שאין לי מידך ולא רק יש לי בידך.
ודבר זה מובן מסברא וכמו שכל חוק יחייב רק שנקרא חידוש מיוחד כיוון שממה שלמדנו בפרשיות השונות של ממון לא ראינו שהבעלות קיימת גם לגבי תביעת נזיקין.
ופטור טמון נלמד מקרא ואינו סבה לומר שנזקין הוא חוק.
 
ופטור טמון נלמד מקרא
זה לא הוכחה, דהא לולי קרא לא היה מקום לחלק בין טמון ללא והא כולם בנזקי האש שהזיקה,
חידשה התורה שישנה תביעה גם על מה שאין לי מידך ולא רק יש לי בידך.
ודבר זה מובן מסברא וכמו שכל חוק יחייב רק שנקרא חידוש מיוחד כיוון שממה שלמדנו בפרשיות השונות של ממון לא ראינו שהבעלות קיימת גם לגבי תביעת נזיקין.
א"כ תחזור הקו'
דהא אם החידוש הוא שרק שיש תביעה גם על "אין לי מידך" לא הוי מלווה הכתובה בתורה
שלא המלווה כתובה בתורה אלא סברא הכתובה בתורה
וכמו שבהענקה לא חידשה התורה שיש לעבד תביעה של "פיצוי פיטורין", ובפדיון הבן ומתנות כהונה תביעה של "מע"מ",
אלא חידשה התורה שצריך לתת ה' סלעים לכהן ולהרים תרומה,
כמו"כ חידשה שמזיק צריך לשלם את הנזק בלא איזה גדר כולל
וחידוש זה כולל גם ממונו המזיק כששמירתן עליך
ולא כולל כלים בבור וטמון באש
 
זה לא הוכחה, דהא לולי קרא לא היה מקום לחלק בין טמון ללא והא כולם בנזקי האש שהזיקה,

א"כ תחזור הקו'
דהא אם החידוש הוא שרק שיש תביעה גם על "אין לי מידך" לא הוי מלווה הכתובה בתורה
שלא המלווה כתובה בתורה אלא סברא הכתובה בתורה
וכמו שבהענקה לא חידשה התורה שיש לעבד תביעה של "פיצוי פיטורין", ובפדיון הבן ומתנות כהונה תביעה של "מע"מ",
אלא חידשה התורה שצריך לתת ה' סלעים לכהן ולהרים תרומה,
כמו"כ חידשה שמזיק צריך לשלם את הנזק בלא איזה גדר כולל
וחידוש זה כולל גם ממונו המזיק כששמירתן עליך
ולא כולל כלים בבור וטמון באש
לא נראה לי שתשלומי מזיק הינם בגדר חוק.
ומלווה הכתובה בתורה כבר פירשו כאן והוא ברור [זהו כוונת התוס'] שלא נאמר שיעור כמה ישלם
שגם אחרי שחדשה תורה תביעת אין לי ב/מידך עדיין יש כמה פנים להגדיר את זכותו.
ומה שאמרתי על פטור טמון כוונתי הוא מיעוט שמיעטה תורה ולא שמעיקרא לא היה אמור להיות חייב שם שאחרי החידוש של התורה שחייב בנזק גם שם אמור להיות חייב אלא שמיעטתו התורה.
ההכרח לומר שזהו חידוש חדש שלא נאמר בשאר פרשיות הממון אינו בגלל דברי התוס' של מלווה הכתובה בתורה [רק איני זוכר עכשיו מהו]
 
לא נראה לי שתשלומי מזיק הינם בגדר חוק.
למה?
שלא נאמר שיעור כמה ישלם
אם החידוש הוא דאין לי מידך א"כ פשיטא שמשלם כמידת הנזק
גם בפרשת גזל לא נאמר השיעור של התשלום ופשיטא שהתשלום הוא השבת הגזילה
ההכרח לומר שזהו חידוש חדש שלא נאמר בשאר פרשיות הממון אינו בגלל דברי התוס' של מלווה הכתובה בתורה [רק איני זוכר עכשיו מהו]
איזה חידוש שאין סברא לשלם נזק זהו סברא גם בלא תוס'
 
וידוע לומר שהתביעה בכל מקום היא בסיבת הבעלות שהיא מחייבת מצ"ע את זכויותיה, אבל כאשר האדם מזיק את חפץ חברו - אזי אין חפץ וכיון שהבעלות תלויה בהווית החפץ - אם היא איננה - הבעלות ג"כ פורחת ונעלמת, ומה שמ"מ חייבים זה חידוש התורה. ואינו מחוור וצ"ת.
שמחתי בליבי על שאינך מסכים לדברים הללו,
הלה א"א לאמרם כלל, דהן אמנם דבעלות ללא שימושים אינה בעלות והיה מקום לומר דכיון דאין חפץ קיים אין בעלות על חפץ, מ"מ זה גופא יחשב כהיזק על שהיה בעלים ועתה אינו בעלים כתוצאה מכוח שהוא הזיקו או שממונו הזיק, ולכאו' גם לקיחת בעלות נחשבת לנזק.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

סיפור נפלא שסיפר הגר"י זילברשטיין. בהיותי בחור...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון