מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | אוצר הסידור והתפילה| דף 10 מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | אוצר הסידור והתפילה| דף 10
אולי הם החליטו לנהוג בדיעבד מסיבותיהם שלהם, ולא חכמה לקחת את הקולות שלהם בלא החומרות.
אני לוקח גם את החומרות.
כמו למשל להחמיר לשתות קפה לפני התפילה כדי להתפלל היטב
או להחמיר להתייחס יפה לאנשים זרים שבאו להתפלל בבית הכנסת
או למשוגעים וטרדנים למיניהם
או לרוץ הביתה להביא יין להבדלה לבחור שנתקע בלי יין בשעה מאוחרת, ולא לשאול אותו איך זה שלא עשה הבדלה עד עכשיו [ראיתי בעיני את ר' שלמה פישר]
או לחלל שבת בשבות במקום חולי שאין בו סכנה, ולא לחכות שאחרים יעשו את זה
אולי בגלל שגם אני וגם @האיש השרוי בשמחה מתפללים מוקדם אז מבחינתך אנחנו אותם דוסים חשוכים?
ואולי בגלל שאני מתפלל מאוחר מבחינתכם אני חילוני גמור?

בכל מקרה למנוע מלפתוח מנין בזמן שהרבה תלמידי חכמים מתפללים אין שום הצדקה, ורק רב יכול מכח מרא דאתרא לגזור כזה דבר בקהילה שלו או בעיר שלו, אבל לגבאי מעצמו אין שום זכות לכזה דבר.
 
ואין שום פטור ממנין לאדם זה.
תפילה במנין הוא רק חומרא ולכתחילה ואינו עיקר הדין
אני לוקח גם את החומרות.
אז למה לא תחמיר להתפלל בבית כדי להיות בבוקר עם כל בני הבית ולא להתחיל את הסעודה בשעה מידי מאוחרת?
 
כמעט בלת"ק, ומרפרוף מלמעלה, אכתוב מהצד שלי,
כחסיד ברסלב, אני משתדל להתפלל בזמן ק"ש הראשון, ובדיעבד בשני,
(אגב 'בדיעבד', הכוונה כשכבר עשה, ולא שמכוון שעון על קימה ב8:45 כדי להתפלל בזמן תפילה, לתשומת לב הרב @סאדיגורא )
ביום חול, המניינים המוקדמים בשטיבלאך, יש גם הרבה חסידים, אבל הרוב ליטאים,
אחרי כן כמעט וא"א למצוא ליטאים אחרי זמן קר"ש השני,
ובשבת כשאני קם מאוחר, המניינים של זמן קר"ש השני אצל הליטאים - מפוצצים, ולא ראיתי ליטאים אצל בתי כנסת חסידים,
(כן ראיתי ליטאים שמתפללים בזמן קר"ש הראשון.
 
עיין ערך בריסק..
ויש הרבה אדמורים
וגם ראיתי רה"י חשוב שנוהג כן
אני כתבתי בראש הפורום שאני לא מדבר לחסידים ואני לא נכנס לדיון אם הוא מותר או אסור אני דברתי רק על ליטאים ולא על כל מיני קהילות .
 
בבריסק מתפללים בשבת בבית הכנסת
מאי שנא שבת מחול
ואדמורים אני לא מכיר
הרבה מהם מתפללים בחדר צמוד ודלת סגורה שאינו מצטרף למנין
וגם אם מישהו עושה כך זו לא דרך טובה לרבים
את זה כבר א"א להכחיש כי ביחידות זה תמיד לעצמו
 
תפילה במנין הוא רק חומרא ולכתחילה ואינו עיקר הדין
אתה יודע שכתוב במ''ב שירא שמים חייב לנהוג רק לכתחילה!!
ואולי בגלל שאני מתפלל מאוחר מבחינתכם אני חילוני גמור?
ח''ו מעולם לא חשבתי כך אלא שזה לא צורה של בן תורה בן עליה מובחר להתפלל בתשע בבוקר .
אבל לגבאי מעצמו אין שום זכות לכזה דבר.
הגבאי הוא בא כוח של דבר הציבור והציבור שואל מכוין שהקמים מאוחר הם רק מיעוט האם לפתוח להם .
ובאמת אני מסכים שאם רוב הציבור קם מאוחר צריך לדאוג להם אבל אני שאלתי להיפך.
 
אתה יודע שכתוב במ''ב שירא שמים חייב לנהוג רק לכתחילה
וודאי
היה אחד שאמר שדחוף לו תפילה במנין מאשר להתפלל בלא מנין אחר זמן קר"ש ועניתי לו שכמו שתפילה אחר זמן קר"ש הוא חומרא גם במנין הוא אותו רמה של חומרא וא"כ מ"ל הך חומרא מהך חומרא
וטען שלא מכיר אף אדם שעושה כן ועניתי לו שכן הוא מנהג בריסק ומנהג האדמורים
מקווה שהובנתי

וחבל שאיני יכול לכתוב זה בפרטי
 
וודאי
היה אחד שאמר שדחוף לו תפילה במנין מאשר להתפלל בלא מנין אחר זמן קר"ש ועניתי לו שכמו שתפילה אחר זמן קר"ש הוא חומרא גם במנין הוא אותו רמה של חומרא וא"כ מ"ל הך חומרא מהך חומרא
נראה לי דעדיין יש הבדל גדול תפילה בלי מנין הוא הרבה פחות בדיעבד מתפילה אחרי זמן קר''ש .
ולא הבנתי מה ההודעות האלה המחוקות ?
 
נראה לי דעדיין יש הבדל גדול תפילה בלי מנין הוא הרבה פחות בדיעבד מתפילה אחרי זמן קר''ש .
ולא הבנתי מה ההודעות האלה המחוקות ?
נכון
אם כי אין לי מקור חוץ מדיוק בלשונות השו"ע
וזה היה הטענה שאם ע"ז הוא מוותר כש"כ שע"ז הוא יכול לוותר

וההודעות המחוקות נמחקו באמת היה מיועד לקריאה שלך בלבד
 
רצוני להבהיר נקודה קטנה.
לא הייתי נגד ציבור שרובו רוצה להתפלל מאוחר והגבאי רוצה מוקדם בכזה אופן ודאי צריך לפטר את הגבאי ולעשות כרצון הקהל .
שאלתי היתה האם חייבים לדאוג למיעוט קהל שקשה לו לקום או כהרב @חכימא שיותר בנחת למנין מאוחר
וכבר מורינו הרב @בד קודש הביא דברי המחנכים שכדאי ושאלתי הייתה אולי דווקא בבית השם שם מי שיודע זה מקום שונה ואין למדין זו מזו ?
 
נכון
אם כי אין לי מקור חוץ מדיוק בלשונות השו"ע
וזה היה הטענה שאם ע"ז הוא מוותר כש"כ שע"ז הוא יכול לוותר

וההודעות המחוקות נמחקו באמת היה מיועד לקריאה שלך בלבד
אבל שוב הטענה לא נכונה !
ורבינו הגרח''ג היה מתפלל בשהותו בתפרח כל השבוע בלי מנין וכן נהגו עוד גדו''י.
שוב מה ההודעות המחוקות תפרט אני לא מבין ?
 
רצוני להבהיר נקודה קטנה.
לא הייתי נגד ציבור שרובו רוצה להתפלל מאוחר והגבאי רוצה מוקדם בכזה אופן ודאי צריך לפטר את הגבאי ולעשות כרצון הקהל .
שאלתי היתה האם חייבים לדאוג למיעוט קהל שקשה לו לקום או כהרב @חכימא שיותר בנחת למנין מאוחר
וכבר מורינו הרב @בד קודש הביא דברי המחנכים שכדאי ושאלתי הייתה אולי דווקא בבית השם שם מי שיודע זה מקום שונה ואין למדין זו מזו ?
זה דרוש וקבל שכר?
אינני מכיר 'פרוסטערעס' שיסכימו להתפלל ב'חניכי'.
מי שקם בתשע, אין לו כוח לעמוד בד' אמות של מי שיש לו בעייה עם זה.
 
במקום שהרב שם עקרוני וביקורתי כרוב בתי כנסת האזוריים בבני ברק, החותם שלו מועתק על בני הקהילה ע"י כל מיני נפקותות שעולות לדיון בכל מיני תחומים והם מקבלים בו את מרותו, ולכן א. הרצון/צורך להתפלל לא לכתחילה נמוג מעצמו בעשרות אחוזים. ב. עצם ההוראה של הרב שהוא לא מרשה לפתוח מנין כזה, זה עצמו יוצר חינוך.
הבעיה היא במקום שאין רב, וזה כמו אחים יתומים או שכנים שאחד רוצה להכריח את השני להיות כמוהו, אז אולי תדרוש גם שיסגרו את כביש זבוטינסקי בשבת???
 
אז אולי תדרוש גם שיסגרו את כביש זבוטינסקי בשבת???
אני בהחלט דורש זאת.
ואין השוואה בין חילול שבת בפהרסיא, למצווה לכתחילה.
(לא רציתי להפריע על נושא שולי, אבל היטב חרה לי עד מוות ההשוואה)
 
ואח"כ יהיה כתוב בסוגריים, שבאם וחלילה יתקבצו אנשים שלצערם הרב קמו אחרי זמן תפילה, יהיה עוד מנין המכונה 'מנין בדיעבד' שיתחיל כחצי שעה לפני חצות.
דוקא זה לדעתי לא נכון, לעשות מנין שלכתחילה הוא מיועד לבדיעבד.
למי מבינינו יש בעיות בהבנת הנקרא?


(אגב 'בדיעבד', הכוונה כשכבר עשה, ולא שמכוון שעון על קימה ב8:45 כדי להתפלל בזמן תפילה, לתשומת לב הרב @סאדיגורא )
אין שום בעיה לכוון לכתחילה שעון על 5 דקות לפני זמן ק"ש.
יש חומרא לכוון שעון לכשעה לפני סו"ז ק"ש.

עכ"פ זה מה שאני כתבתי.


תפילה במנין הוא לא רק חומרא ולכתחילה
 
ואין שום פטור ממנין לאדם זה. תפילה במנין הוא לא רק חומרא ולכתחילה
רבה
דרוש מקור לדבריך
לפי המופיע בשו"ע שלנו
שלחן ערוך - אורח חיים סימן צ' סעי' ט'
יִשְׁתַּדֵּל אָדָם לְהִתְפַּלֵּל בְּבֵית הַכְּנֶסֶת עִם (יא) הַצִּבּוּר
וכן הוא לשון שו"ע הגר"ז
הגר''ז סי' צ' סעי' י'
לעולם ישתדל אדם להתפלל בבית הכנסת עם הצבור
 

הודעות מומלצות

וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה