דוכני תפילין של חב"ד - "מבצע תפילין" במחיר אפס? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4 דוכני תפילין של חב"ד - "מבצע תפילין" במחיר אפס? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4
אני לא שמעתי רק ראיתי באיזה מקום שמביאים משיעורו שר' משה פינשטיין טען שלא עונים לחילוני אמן והרב יוסף טען ששם באמריקה זה רפורמים לכן הם כופרים אבל פה בא''י הם מאמינים אז אין בעיה .
 
אני לא שמעתי רק ראיתי באיזה מקום שמביאים משיעורו שר' משה פינשטיין טען שלא עונים לחילוני אמן והרב יוסף טען ששם באמריקה זה רפורמים לכן הם כופרים אבל פה בא''י הם מאמינים אז אין בעיה .
תמוה. האגרות משה מסביר באריכות מדוע אינם תש"נ.

שו"ת אגרות משה (אבן העזר חלק א סימן פב) "ואמינא עוד יותר דאף בניהם שכתב הרמב"ם שם בה"ג אבל בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הקראים וגדלו אותם על דעתם הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצות שה"ה כאנוס עיין שם שחזינן שאין להם דין מורידין ולא מעלין, מ"מ לענין פסול לעדות גם הם פסולין דנהי דלא גרע מעכו"ם אבל לא עדיף מעכו"ם לענין עדות דעכ"פ אינו בכלל ישראל לעדות דאנוס אינו כמאן דעבד ולכן כמו שעכו"ם פסול לעדות כ"כ פסולין בני הכופרים. ואף שלענין לא מעלין מסתבר שעדיף מעכו"ם מטעם שאיתא ברמב"ם שם שצריך להחזירן לתשובה ולמשכן בדברי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה, מה שליכא זה בעכו"ם, מ"מ לענין עדות כל זמן שלא חזרו בתשובה והם בטעותם לא עדיפי מעכו"ם מאחר דחזינן דכפירה מחשיבה ליצא מכלל ישראל משום שאינו מחזיק בדת ישראל לכן כל זמן שטועה אינו בכלל ישראל, רק שלענין מעלין עדיף משום דעל עכו"ם איננו מחוייבין להחזירו למוטב ועליהם אנו מחוייבין להחזירן למוטב ולכן אף אם נדמה אותם כנשבו בין העכו"ם מחמת הכפירה שנתפשטה בעולם רחמנא ליצלן ונגררו אחריהם, מ"מ פסולין דלא עדיפי מעכו"ם. אבל מסתבר שאין לומר כלל שהם נחשבים כנשבו בין העכו"ם כיון דהם במקומות שיהודים כשרים נמצאים וגם אבותיהם מאמינים בה' ובתורתו רק שהם נגררו בטעותם והיו יכולין לגרור אחרי הכשרים ואבותיהם ובן נגרר יותר אחר אביו וא"כ רק בבחירת עצמו בדעתו הרעה נתפתה להרשעים והוי תועה עצמו. וראיה מהרמב"ם שם שכתב בד"א באיש שהלך אחר דעתו הקלה ואחר שרירות לבו וכופר בתורה שבע"פ תחלה כצדוק ובייתוס וכן כל התועים אחריו עיין שם חזינן שאף התועים אחריו אף שמעצמם לא היו כופרין אבל מאחר שנתפתו לדברי צדוק ובייתוס והלכו אחריו ולא הלכו אחרי הכשרים נחשבים ככופרים תחלה. והטעם פשוט דהא הם ראו גם צדיקים וכשרים ויכלו לילך אחריהם והם נתפתו ללכת אחרי הרשעים נחשבו מזידין, וכן הוא בעובדא דידן שהרי רואין גם צדיקים וכשרים ונתפתו ללכת אחרי הרשעים הוו מזידין וככופרים תחלה וישנם בכלל מורידין ולא מעלין וגרועים מהעכו"ם ופסולין לעדות כדבארתי".
 
א. איך כבודו כן יכול לאבחן?
ראשית, לדעתי עצם זה שהסכים - זה כבר הוכחה, כי זה ברור לו שאני לא צריך את הטובה הזאת, אלא זה בשבילו.

ולעצם העניין: גם בפעמים שדחקתי בו (פעמים מעטות מאוד!) - הוא קורא בכוונה, ברצינות, ולא ימלט שהוא גם ינשק את התפילין. ובסוף יאמר לי תודה. ואתה מוזמן לראות בעצמך (תביא טישו).
ב. גם ריקודגלים הוא יעשה - כי זה התרבות והמסורת שלו, ללא קשר למצוות הי"ת.
ולכן הוא מל את בנו?! - קשה לי להאמין.
ג. ואם כבודו באמת יכול לאבחן, מעודי נתקשתי מה סבורים אותם האנשים (היהודים) שכותבים פתקים להטמין בכותל בשבת.
כבר החכימונו רבותינו בעלי המוסר בגודל הסתירות הפנימיות, אבל עד כדי?!
כבר החכימונו רבותינו (ברכות סג, א): "גַנְבָא אַפּוּם מַחְתָרְתָא רַחְמָנָא קָרִי".

נ.ב. מבחינה מסויימת הוא עושה את המצווה יותר "לשמה" מיהודים יר"ש מכיון שיודע שאין לו 'עולם הבא', אלא עושה את זה לכבוד ה' יתברך.
 
אבל צ"ב מדוע החילונים האשכנזים נחשבים אפיקורסים אם בגלל שלא גדלו על יסודי האמונה ה"ה תינוקות שנשבו?
ההבדל בין "אפיקורס" ל"תינוק שנשבה" הוא האם הוא בחר לכפור או שזה בגלל הסביבה שבה הוא גדל. כלומר האם זה אשמתו או לא.

אבל היום מקובל לחלק ש"אפיקורס" זה מי שלגמרי לא מאמין, ו"תינוק שנשבה" הוא מי שקצת מאמין אלא שקשה לו לקיים.

ולכן ההבדל בין אשכנזיים לספרדים הוא שהאשכנזים (ע"פ רוב) ביססו את אמונתם על שכל - אזי ככל שמתרבים המחקרים כך מתעצמים השאלות. אבל הספרדים מבססים את אמונתם על "אמונה פשוטה" ולכן כל הסברות והפלפולים לא מערערים על האמונה (וזוהי מחלוקת הרמב"ם והחינוך בגדר אמונה).
 
נערך לאחרונה:
ההבדל בין "אפיקורס" ל"תינוק שנשבה" הוא האם הוא בחר לכפור או שזה בגלל הסביבה שבה הוא גדל.
הדברים נכתבים כאן אחר אינספור הודעות בנושא, אבל טוב מאוחר כדי לקדם את הנושא המרכזי בדיון זה,
הראשונים בריש כלל גדול דנים בזה באריכות, יצא לאור ספר יסוד בעניין הזה הנק- שמתתא דשגגות.

אבל, הדיון המרכזי כאן הוא הקישור בין ה'לשמה' לבין הלצאת י''ח המצווה ולכן לענ''ד עדיף למקד בזה, כיון שיש דיון נפרד לעניינים אלו.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

עמוד אחד באמצע הגמרא ללא גמרא וללא רש"י רק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה