הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 12 הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 12
ואגב, גם זה סותר את זעקת מר לגבי דעת רבותיו עליו.
ממש לא.
תברר, זו הייתה דרכו של מו"ר הגרי"ג תמיד,
לומר לכל אחד את מה שהוא רוצה לשמוע.
דעתו הייתה שזה יכול להרוס בחורים, וזה לא הדרך שחונכנו בה, ולכן לא ראוי לפתוח כזו ישיבה.
אבל בחור שרצה ללכת לשם, הוא נתן לו,
כמאמר חז"ל לעולם ילמד אדם במקום שליבו חפץ, ובדרך שאדם רוצה לילך וכו'.
 
בסוף,
חידושי ר' חיים זה בשורה עצומה לעולם התורה,
כל היסודות של חפצא וגברא זה חידוש שחידש הגר"ח.
אני מתנצל אבל לייחס להגר"ח את יסודות גברא וחפצא,
זה מתאים לאיזה נהג הסעות שמנסה להראות התמצאות בלימוד
מושג שנכתב בגמרא במילים מפורשות, והאריכו עליו הראשונים בלי לחסוך במילים,
לייחסו להגר"ח יש בזה לא מעט ערעור על כך שאתה תלמידו של הגרי"ג והגרב"ד.
 
מושג שנכתב בגמרא במילים מפורשות, והאריכו עליו הראשונים בלי לחסוך במילים,
המילה הנכונה, הרחיב אותה והשתמש בהגדרה הזו גם בסוגיות אחרות. (כמדומני בחז"ל הוזכר פעמים בודדות בהקשר לנדרים. ובספרי האחרונים מלבד הגר"ח הגדירו לפי זה סוגיות ונידונים אחרים ושונים. לדוגמא הצ"פ ור"י ענגיל).
 
אני חושב שאתה זה שמערבב עניינים שלא קשורים...
מעולם לא אמרתי שהוא חייב לשמוע לו.
בסך הכל אמרתי שחבל שהוא לא שמע לו,
כי אם היה שומע לו היה חוסך את הטרחה של העמל שגם היה לשוא...
כנראה לא הבנת את כוונתי,
לא חשבתי שאתה אומר שאם הןא לא עושה כך הוא עובר על ועשית ככל אשר יורוך
כוונתי הייתה שלתפוס שכל הדרכה בלימוד ממנהיגי הדור,
מכריחה שכל ת"ח [שהכל מודים שעומד בפנ"ע ואי"צ אישור ממרן הגרי"ג] שנוהג לא כמוהו ודאי טועה ומבזבז את זמנו,
היא תפיסה מעוותת הנובעת ככל הנראה מערבוב כמה עניינים
בנוסף מרן הגרא"מ שך היה מתעמק לילות שלמים עד שהיה לו תשובה
ואחד מרבותי שלמד בפוניבז' לפני כחמישים שנה, אמר לי שמרן שאלו קושיא שהיתה לו,
ולמחרת שאלו אם ישן בלילה האחרון שהרי היאך אפשר לישון עם כזו קושיא.
 
המילה הנכונה, הרחיב אותה והשתמש בהגדרה הזו גם בסוגיות אחרות. (כמדומני בחז"ל הוזכר פעמים בודדות בהקשר לנדרים. ובספרי האחרונים מלבד הגר"ח הגדירו לפי זה סוגיות ונידונים אחרים. לדוגמא הצ"פ ור"י ענגיל).
כן, אבל את הרעיון המופשט הזה אפשר למצוא כבר בגמרא,
ובנוסף ע"כ הראשונים כבר כתבו על השאלה היא האם איסורי תורה הם איסורי גברא או חפצא, [עי' ריטב"א נדרים די"ג: רא"ש יומא פ"ח סי' י"ד ואכ"מ].
אך ורק בהקשר לאיסורים זמניים ואיסורי דרבנן הרחיבו הגר"י ענגיל בס' אתוון דאורייתא כלל י' ועוד. [והבחנה זו של איסורים זמניים שהגדרתם היא איסור גברא כבר אפש"ל בד' התוס' גיטין דף ז' כידוע]
 
כן, אבל את הרעיון המופשט הזה אפשר למצוא כבר בגמרא,
ובנוסף ע"כ הראשונים כבר כתבו על השאלה היא האם איסורי תורה הם איסורי גברא או חפצא, [עי' ריטב"א נדרים די"ג: רא"ש יומא פ"ח סי' י"ד ואכ"מ].
אך ורק בהקשר לאיסורים זמניים ואיסורי דרבנן הרחיבו הגר"י ענגיל בס' אתוון דאורייתא כלל י' ועוד. [והבחנה זו של איסורים זמניים שהגדרתם היא איסור גברא כבר אפש"ל בד' התוס' גיטין דף ז' כידוע]
החלוקה הזו, של גברא וחפצא, לאורך ולרוחב הש"ס היא של הגר"ח,
צווי דינים זה של הגר"ח ועוד,
 
נערך לאחרונה:
החלוקה הזו, של גברא וחפצא, לאורך ולרחוב הש"ס היא של הגר"ח,
צווי דינים זה של הגר"ח ועוד,
אתה יכול לעיין בספרי הגר"י ענגיל ז"ל ולגלות, שלא רק ר' חיים חידש את זה לאורך כל הש"ס. והרוגטשווער בכלל, בכל פינה בש"ס הוא מכניס את ההגדרות האלו, אתה מוזמן לעיין בספרים האלו שמונחים בקרן זווית לצערנו.
 
ממש לא.
תברר, זו הייתה דרכו של מו"ר הגרי"ג תמיד,
לומר לכל אחד את מה שהוא רוצה לשמוע.
דעתו הייתה שזה יכול להרוס בחורים, וזה לא הדרך שחונכנו בה, ולכן לא ראוי לפתוח כזו ישיבה.
אבל בחור שרצה ללכת לשם, הוא נתן לו,
כמאמר חז"ל לעולם ילמד אדם במקום שליבו חפץ, ובדרך שאדם רוצה לילך וכו'.
חושבני שלצרף במשפט אחד שזה הורס בחורים עם לעולם ילמד וכו'
זה מגוחך.
 
כנראה לא הבנת את כוונתי,
לא חשבתי שאתה אומר שאם הןא לא עושה כך הוא עובר על ועשית ככל אשר יורוך
כוונתי הייתה שלתפוס שכל הדרכה בלימוד ממנהיגי הדור,
מכריחה שכל ת"ח [שהכל מודים שעומד בפנ"ע ואי"צ אישור ממרן הגרי"ג] שנוהג לא כמוהו ודאי טועה ומבזבז את זמנו,
היא תפיסה מעוותת הנובעת ככל הנראה מערבוב כמה עניינים
לענ"ד לא חשבת לפני שכתבת..
דעתו של הגרי"ג לא מחייבת וכל צורב יעמול בתורה כאוות נפשו.
רק ציינתי שלדעת הגרי"ג זהו בזבוז זמן, וחבל על הזמן שטרח והשקיע,
זה הכל.
לא באתי לומר שבזבז את הזמן, וח"ו לומר שידע ובזבז בכוונה...
בנוסף מרן הגרא"מ שך היה מתעמק לילות שלמים עד שהיה לו תשובה
מעולם לא ישב הרב שך, וחשב, וחשב, וחשב,
הוא פתח ספרים, שאל אנשים, ההתעמקות לא הייתה במחשבה.
ואחד מרבותי שלמד בפוניבז' לפני כחמישים שנה, אמר לי שמרן שאלו קושיא שהיתה לו,
ולמחרת שאלו אם ישן בלילה האחרון שהרי היאך אפשר לישון עם כזו קושיא.
שוב אתה הוא זה שמקשר דברים שאין להם שייכות האחד אל השני.
תוכל לבאר לי מאי שייטא אי יכולת לישון מחמת שאלה, למחשבה בת עשר שעות על תוס' אחד?
לא דובר על כך שהוא לא יכל לעשות כלום כי היה קשה לו התוס',
אלא שהוא רצה פשט בתוס' אז הוא הלך לחשוב עליו יום שישי שלם.
 
נערך לאחרונה:
מעולם לא ישב הרב שך, וחשב, וחשב, וחשב,
הוא פתח ספרים, שאל אנשים, ההתעמקות לא הייתה במחשבה.
יש כאלו שיכולת העיון שלהם באה אחר מחשבות רבות ללא ספרים, ויש כאלו שפותחים ספרים, אלו ב' סגנונות של מוח, לא משהו יותר מזה. אבל ברור שאין לחנך בחורים לשבת ולחשוב וזהו, כי לרובם כמעט ככולם, למעט בעלי כישרון חריגים, אין את היכולת השכלית הנדרש לכך (ריכוז), אולי האלו שמגיעים לישיבת מהרי"ל יש את הכישרון לכך, זאת איני יודע.
 
יש כאלו שיכולת העיון שלהם באה אחר מחשבות רבות ללא ספרים, ויש כאלו שפותחים ספרים, אלו ב' סגנונות של מוח, לא משהו יותר מזה. אבל ברור שאין לחנך בחורים לשבת ולחשוב וזהו, כי לרובם כמעט ככולם, למעט בעלי כישרון חריגים, אין את היכולת השכלית הנדרש לכך (ריכוז), אולי האלו שמגיעים לישיבת מהרי"ל יש את הכישרון לכך, זאת איני יודע.
חוה"ל כותב שבעצם עבודת התפילה צריכה להיות בלב, אבל כיון שא"א לכוון הדעת כל כך, תיקנו לומר בפה....
 
דומני שאתה לא הבנת את דברי חז"ל בזה.
האם נראה לך שבחור שליבו חפץ לסרס פסוקים ולסלף דברי חכמים
יוכל לעשות זאת משום "מה שליבו חפץ"?
כוונתי הייתה שלומר שהגרי"ג אחז שזה להרוס בחורים ובד בבד הסכים להם ללכת כי "לעולם ילמד וכו' זה זלזול עמוק במרן הגרי"ג
 
חוה"ל כותב שבעצם עבודת התפילה צריכה להיות בלב, אבל כיון שא"א לכוון הדעת כל כך, תיקנו לומר בפה....
כפי שציינתי, רובם ככולם אינם יכולים, אך ישנם יחדי סגולה אשר ניחנו מיום היוולדם בכישרון מזהיר, אולי אלו הם אשר ולומדים בישיבה הנ"ל, והבעיה היא שכל מיני בחורים שמחפשים "ריגושים למדניים" נסחפים לשיטה בלי להבין, שהם בעצם לא מבינים!
 
כוונתי הייתה שלומר שהגרי"ג אחז שזה להרוס בחורים ובד בבד הסכים להם ללכת כי "לעולם ילמד וכו' זה זלזול עמוק במרן הגרי"ג
כבר אמרתי שדרכו של הגרי"ג הייתה לא לומר דבר נגד רצון השואל,
בשידוכים, בשלום בית, במקומות עבודה,
וגם בלימוד.
הוא לא הרגיש שחובתו למנוע מאדם את רצונו.
 
והבעיה היא שכל מיני בחורים שמחפשים "ריגושים למדניים" נסחפים לשיטה בלי להבין, שהם בעצם לא מבינים!
חותם על כך בשני ידי!
זו הנקודה עליה עמדתי מתחילת הדיון,
ומשום מה עד לרגע זה לא קיבלתי אישוש לכך מאף אחד מתלמידי הגרח"י...
יש"כ עצום.
 
חותם על כך בשני ידי!
זו הנקודה עליה עמדתי מתחילת הדיון,
ומשום מה עד לרגע זה לא קיבלתי אישוש לכך מאף אחד מתלמידי הגרח"י...
יש"כ עצום.
כנראה שאלו ששוחחת עמהם, הם עצמם היו אלה שחיפשו ריגושים. אבל אני שמח שגם אתה מסכים איתי בנושא. ומן הסתם למדן אֶמֶת מישיבת מהרי"ל יסכים עמנו גם כן, שיש בחורים רבים שמגיעים לשם בשביל "ריגושים" כאלו ואחרים.
 
כנראה שאלו ששוחחת עמהם, הם עצמם היו אלה שחיפשו ריגושים. אבל אני שמח שגם אתה מסכים איתי בנושא. ומן הסתם למדן אֶמֶת מישיבת מהרי"ל יסכים עמנו גם כן, שיש בחורים רבים שמגיעים לשם בשביל "ריגושים" כאלו ואחרים.
סיווגת את אמיתות הלמדן ע"י ההסכמה שלו איתך
ולגופו לפוניבז' לא הולכים כי.....
לחברון ....
לא חסר סיבות לכל דבר
וישרים דרכי ה' ישרים ילכו בם ו...
 
סיווגת את אמיתות הלמדן ע"י ההסכמה שלו איתך
להיפך, הסיווג הוא ההסכמה על ידי הלמדנות...
שים לב לניסוח
ולגופו לפוניבז' לא הולכים כי.....
לחברון ....
לא חסר סיבות לכל דבר
וישרים דרכי ה' ישרים ילכו בם ו...
בהחלט.
ההבדל הוא שלפוניבז' וחברון לא הולכים מסיבות צדדיות, ועצם הלימוד שם הוא מצוין ומעלה את הלומד לדרגות גבוהות,
ובמהרי"ל הסיבה היא עצם שיטת הלימוד.
זה הכל.

הדיון כאן החל על השיטה, לא על האם ללכת לשם או לישיבה אחרת...
 
סיווגת את אמיתות הלמדן ע"י ההסכמה שלו איתך
ולגופו לפוניבז' לא הולכים כי.....
לחברון ....
ממש לא זו הייתה כוונתי. ואני מאמין שאף אתה תסכים לעובדה לפיה בחורים רבים אינם מבינים את דבריו העמוקים של ר' יוסל, שהוא עילוי וגאון בפ"ע, אך הם משתמשים בנוסחאות סבוכות ובלתי מובנות אף להם עצמם מסגנון לימודו, ובהקשר לבפנובי'ז - עילויים רבים שוכנים שם, ולא באתי חלילה להמעיט מגדלותה הרמה, ואני כמובן מאמין גם שחברון לא נופלת ממנה, בין היתר, זו רק מנטליות שונה ותו לא.
לא חסר סיבות לכל דבר
וישרים דרכי ה' ישרים ילכו בם ו...
לא הבנתי את כוונתך, אשמח שתבהיר את דבריך הבהירים בבקשה.
 

הודעות מומלצות

עמך יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון